Viestit

”Viestit”-näytöllä voit lukea Tullin lähettämiä viestejä ja vastata niihin. Voit myös itse lähettää Tullille viestejä ilmoituksistasi painikkeesta ”+ Yhteydenottopyyntö”.

Yhteydenottopyyntö

Kun olet valinnut painikkeen ”+ Yhteydenottopyyntö”, valitse alasvetovalikosta yhteydenoton syy. Syy voi olla esimerkiksi erityismenettelystä annetun ilmoituksen päätöstilitys. Voit ilmoittaa päätöstilityksessä vaadittavat tiedot vapaamuotoisessa tekstikentässä. Yleensä vapaamuotoisen tekstin lisäksi tarvitaan jokin liiteasiakirja. Lataa liiteasiakirja painikkeesta ”+ Uusien liiteasiakirjojen lisääminen”. 

Yhteydenotot

Jos olet saanut Tullilta viestejä, näet sen palvelun etusivulta käsittelyssä olevien ilmoitusten listauksesta. Lukemattoman viestin merkkinä on ilmoituksen ”Tila”-sarakkeessa punainen kolmio. Lukemattomasta viestistä muistutetaan myös ilmoituksen ”Yhteenveto ja lähettäminen” -sivulla punaisella huomiofontilla.

Tullin viesti voi olla esimerkiksi lisäselvityspyyntö. Pyyntö on yksilöity tarkemmin omassa sisältökentässään ja se sisältää yleensä aikarajan. Vastaa viestiin painamalla haluamasi viestin riviä, jolloin viestin sisältö avautuu kokonaan, ja pääset vastaamaan viestiin. 

Kirjoita vastauksesi lisäselvityspyynnön vastauskenttään. 

Jos lisäselvitys edellyttää, että annat lisätiedon liiteasiakirjana, paina kohdassa ”Päätökset ja muut asiakirjat sekä liitteet” painiketta ”+ Lisää”. Kirjoita avautuvaan kenttään liiteasiakirjan kuvaus. Liitteen saat ladattua ”Lataa liite” -painikkeesta. Sallitut liitetiedoston muodot ovat PDF, JPG, PNG ja TIF. Liitteen enimmäiskoko on 5 MB.

”Yhteydenotot”-sivulta pääset katsomaan, milloin ilmoituksesi tila on muuttunut Tullin järjestelmässä. Näet esimerkiksi, milloin Tulli

  • rekisteröi ilmoituksesi 
  • hyväksyi ilmoituksesi
  • luovutti tavarat tullimenettelyyn.