- Tullin ohjeet
- fi
- Saapuminen ja varastointi
- Mitätöintipyyntö
- Perustiedot
- Yleistä ilmoituksen täyttämisestä
- Ilmoituslistaukset
- Asetukset
- Tee uusi ilmoitus
- Esittämisilmoitus
- Väliaikaisen varastoinnin ilmoitukset
- Väliaikaisen varastoinnin purkaustulosilmoitus
- Tavaroiden siirtäminen väliaikaisesti varastoituna
- Varastonpitäjän toiminnot
- Yhteenveto ja lähettäminen
- Asiakirjat
- Viestit
- Mitätöintipyyntö
- Tapahtumien haku
Mitätöintipyyntö
Voit pyytää ilmoitusta mitätöitäväksi esimerkiksi, jos huomaat, että olet antanut samasta tavarasta kaksi eri ilmoitusta.
Vaikka ilmoitus olisi lähetetty Tullille sanomalla tai Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa, voit pyytää sen mitätöintiä Tulliselvityspalvelussa (ks. ohjeen kohta ”Toisessa asiointikanavassa annetun ilmoituksen selailu ja asiointikanavan vaihto” Tapahtumien haku). Toistaiseksi viennissä ei voi vaihtaa asiointikanavaa.
Mitätöinnin pyytäminen
Voit tehdä mitätöintipyynnön kahdella eri tavalla:
- Valitse palvelun etusivulla painike ”Ota yhteyttä Tulliin”. Ilmoita ilmoituksen MRN-viitenumero ja siirry pois MRN-kentästä. Paina ”Hae”-painiketta ja valitse painike ”Mitätöinti”.
- Jos olet tehnyt ilmoituksen Tulliselvityspalvelussa, voit myös valita palvelun etusivun ilmoituslistauksesta ilmoituksen, jonka haluat mitätöidä. Avaa ilmoitus ja paina ”Yhteenveto ja lähettäminen” -sivulla painiketta ”Mitätöintipyyntö”.
Palvelu avaa ”Ilmoituksen mitätöintipyyntö” -näytön. Täytä oikaisuhakemukselle haluamasi oma viitenumero kohtaan ”Toimijan viite”.
Otsikon ”Syy mitätöinnille” jälkeen valitse ”Syy”-kentän alasvetovalikosta mitätöinnin syy. Syy voi voi olla jokin seuraavista:
- A-12 – Tavarat asetettu toiseen tullimenettelyyn
- D-12 – Tuplailmoitus
- E-12 – Tavaroiden asettaminen tullimenettelyyn ei ole mahdollista olosuhteiden vuoksi
- U-12 - Unionitavaran ilmoittaminen
- V-12 – Väärän ilmoittajan ilmoittaminen
- V-14 – Virheellisten tietojen ilmoittaminen.
Viennissä käytetään seuraavia koodeja:
- A – Tavarat asetettu toiseen tullimenettelyyn
- D – Tuplailmoitus
- M – Muu ilmoituksella havaittu virhe
- N – Tavarat eivät saapuneet
- V – Virheellisten tietojen ilmoittaminen
- Y – Vienti peruuntui
Syyn lisäksi on ilmoitettava vähintään jompikumpi: korvaavan ilmoituksen MRN-viitenumero tai perustelut mitätöinnille.
- Ilmoita korvaava MRN tai muu viite, jos valitsemasi syy sitä edellyttää. Jos olet antanut kaksi ilmoitusta samasta tavarasta, ilmoita ”Korvaava MRN tai muu viite” -kohdassa se ilmoitus, joka jää voimaan.
- Kirjoita ”Perustelut”-kohtaan vapaamuotoista tekstiä pyytämästäsi mitätöinnistä. Jos sinulla on liitetiedosto mitätöintipyynnön tueksi, voit ladata sen.
Mitätöintipyynnön peruminen
Jos olet tehnyt mitätöintipyynnön ja huomaat, että pyyntö on tarpeeton tai väärin perustein tehty, voit pyytää, että mitätöinnistä luovutaan. Tämä onnistuu vain, jos pyynnöstä ei ole vielä tehty päätöstä. Pyydä mitätöinnistä luopumista palvelun etusivulla ”Ota yhteys Tulliin” -painikkeesta. Ilmoita ilmoituksen MRN-viitenumero ja siirry pois MRN-kentästä. Paina ”Hae”-painiketta ja valitse painike ”Mitätöinti”. Tämän jälkeen avautuvalla ”Yhteenveto ja lähettäminen” -näytöllä valitse alalaidasta painike ”Peruuta pyyntö”. Toistaiseksi viennissä ei voi pyytää mitätöintipyynnön perumista.