Oikaisupyyntö

Jos ilmoituksella annettuja tietoja täytyy muuttaa sen jälkeen, kun Tulli on jo luovuttanut tavarat menettelyyn, sinun pitää pyytää ilmoituksen oikaisua.

Vaikka ilmoitus olisi lähetetty Tullille sanomalla tai Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa, voit pyytää siihen oikaisua Tulliselvityspalvelussa (ks. ohjeen kohta ”Toisessa asiointikanavassa annetun ilmoituksen selailu ja asiointikanavan vaihto” Tapahtumien haku - Tullin ohjeet).

Ilmoituksen asiointikanavaa on mahdollista vaihtaa vain kerran sanoma-asioinnista nettiasiointiin. Kun olet vaihtanut ilmoituksen asiointikanavan nettiasioinniksi et voi palauttaa käsittelemääsi ilmoitusta sanoma-asioinniksi.

Oikaisun hakeminen

Voit tehdä oikaisupyynnön kahdella eri tavalla: 

  • Jos olet tehnyt ilmoituksen Tulliselvityspalvelussa, voit valita palvelun etusivun ilmoituslistauksesta ilmoituksen, jota haluat oikaista. Avaa ilmoitus ja paina ”Yhteenveto ja lähettäminen” -sivulla painiketta ”Oikaisuhakemus”.
  • Voit valita palvelun etusivulla painikkeen ”Ota yhteyttä Tulliin”. Ilmoita ilmoituksen MRN-viitenumero ja siirry pois MRN-kentästä. Paina ”Hae”-painiketta ja valitse painike ”Oikaisu”. 

Palvelu avaa ”Oikaisuhakemus”-näytön. Ensin siirry joko näytölle ”Toimijat”, ”Tulliselvitettävä erä” tai ”Tavaraerät” ja muuta siellä tiedot, jotka haluat oikaista. Kun olet muuttanut tiedot, avaa uudestaan ”Yhteenveto ja lähettäminen” -näyttö, jossa näkyy muutosvertailu muutettavaksi pyytämistäsi tiedoista. Näyttö avautuu automaattisesti silloin, jos olet muutosten tekemisen jälkeen näytöllä ”Tavaraerät” ja painat ”Seuraava”-painiketta.

Mene tämän jälkeen takaisin ”Oikaisuhakemus”-näytölle. Täytä oikaisuhakemukselle haluamasi oma viitenumero kohtaan ”Toimijan viite”. Valitse ”Oikaisun syy” -otsikon jälkeen oikaisutyyppi alasvetovalikosta.

Jos oletat, että oikaisu ei vaikuta kannettaviin maksuihin, valitse ”OIK – Muutokset ilmoitettuihin tietoihin”. Myös tilastomuutoksen tyyppi on ”OIK”. Jos oletat oikaisun johtavan jälkikantoon, valitse tyypiksi ”JAL – Jälkikanto”. Jos oikaisun perusteella odotetaan palautusta Tullilta, valitse tyypiksi ”PAL – Palautus tai peruutus”.

Valitse lisäksi oikaisupyynnön syy ”Syy”-kohdan alasvetovalikosta. Valitse syy oikaisuntyypin mukaan. Jos oikaistavia tietoja on useampia, valitse vain yksi vaikuttavin syy. Jos oikaisu liittyy esimerkiksi pääasiassa alkuperäasioihin ja etuuskohteluihin, valitse syyksi alkuperä.

Voit myös kirjoittaa ”Perustelut”-kohtaan vapaamuotoista tekstiä pyytämästäsi oikaisusta. Tätä kenttää ei yleensä tarvitse täyttää. Jos sinulla on liitetiedosto oikaisupyynnön tueksi, voit ladata sen.

Kun haet palautusta, täytä ”Palautusta koskevat tiedot”, kuten palautuksen saaja ja haettu palautuksen määrä. Jos olet valinnut oikaisun tyypiksi ”PAL”, sinun on täytettävä tiliyhteystiedot. Valitse palautusmenetelmäksi IBAN-pankkitili ja ilmoita seuraavassa kohdassa tilinumero. Kun ilmoitat tilinumeron, palvelu täyttää tilinhaltijan nimeksi sen yrityksen (tai henkilön), joka on ilmoitettu kentässä ”Palautuksen saaja”. Jos tilinumeroa ei ilmoiteta, palautuspyyntöä ei voida käsitellä.

Palautuksen voi saada käteisellä vain maksuosoituksena, jonka Tulli lähettää pankkiin. Tällöin valitse palautusmenetelmäksi ”Maksuosoitus/Käteismaksu” äläkä ilmoita tilinumeroa. Ilmoita ”Palautuksensaajan nimi” -kentässä henkilön nimi ja sen jälkeen osoitetiedoissa henkilön Suomessa oleva osoite, johon pankki voi ilmoittaa maksuosoituksen saapumisesta.

Lopuksi paina ”Lähetä pyyntö” -painiketta. 

Oikaisupyynnön peruminen

Jos olet tehnyt oikaisupyynnön ja huomaat, että pyyntö on tarpeeton tai väärin perustein tehty, voit pyytää, että oikaisusta luovutaan. Tämä onnistuu vain, jos pyynnöstä ei ole vielä tehty päätöstä.