Yhteenveto ja lähettäminen

Sivu ”Yhteenveto ja lähettäminen” tulee näkyviin vasemmalla olevaan sivunavigaatiopalkkiin, kun olet täyttänyt kaikki ilmoitukseen vaaditut tiedot ja olet lähettämässä ilmoitusta.

”Yhteenveto ja lähettäminen” -sivu tulee näkyviin myös, kun tarkastelet jo lähettämääsi ilmoitusta. Löydät kaikki lähettämäsi ilmoitukset palvelun etusivun välilehdiltä ”Käsittelyssä olevat” tai ”Valmiit”. Lähetettyjen ilmoitusten sivulla ”Yhteenveto ja lähettäminen” on alasivut, joilta näet ilmoituksen käsittelyn historian (”Historia”), ilmoitukseen liittyvät tulostettavat asiakirjat (”Asiakirjat”) sekä ilmoitukseen liittyvät viestit (”Yhteydenotot”).

 
Otsikon ”Ilmoitustietojen yhteenveto” alla näet aina veroerittelyn ja maksutiedot. Näet myös ilmoitustiedot (”Toimijat”, ”Tulliselvitettävä erä” ja ”Tavaraerät”), jotka voit halutessasi avata ja sulkea nuolipainikkeesta.  Painiketta ”Päätä menettely” käytetään vain tullivarastoinnin ilmoitusten yhteydessä.

Asiointikanavan vaihto

Vaikka ilmoitus on lähetetty Tullille sanomalla, se voidaan näyttää asiointikäyttöliittymällä kuten asiointikäyttöliittymän kautta tehty ilmoitus. Ilmoituksen tietopaneelissa on huomautus siitä, että se on laadittu sanomaliikenteen kautta.

Sanomailmoituksessa näkyy Vaihda asiointitapa -painike.

Asiointikanavan voi vaihtaa Yhteenveto ja lähettäminen-sivulla klikkaamalla Vaihda asiointitapa -painiketta. Painikkeen painamisen jälkeen, järjestelmä varmistaa sinulta vielä, että haluat vaihtaa asiointitavan. Jos haluat vaihtaa asiointitapaa, paina OK. Ilmoituksen asiointikanavaa on mahdollista vaihtaa vain yhden kerran sanoma-asioinnista nettiasiointiin. Vaihdettuasi ilmoituksen nettiasioinniksi et voi palauttaa käsittelemääsi ilmoitusta sanoma-asioinniksi.

Alkuperäinen ilmoituksen lähettäjä voi muuttaa asiointikanavan ennen luovutusta (ilmoitus tilassa hyväksytty ja rekisteröity). Ilmoittaja ja mahdollinen edustaja voivat muuttaa asiointikanavan myös luovutuksen jälkeen (ilmoitus tilassa luovutettu).

Asiointikanavan vaihdon jälkeen ilmoituksen käsittely jatkuu asiointikäyttöliittymässä. Tiedonannot ohjautuvat asiointikäyttöliittymään. 

Jos asiointikanavaa ei voi vaihtaa, vaihtopainike näkyy harmaana.