Tapahtumien haku

Voit hakea ilmoituksia etusivun välilehdeltä ”Tapahtumien haku”.

Haku MRN-viitenumeron tai muun viitteen perusteella

Voit hakea ilmoitusta muun muassa MRN-viitenumerolla. Jos ilmoitus on annettu Tulliselvityspalvelussa, voit käyttää haussa myös toimijan viitenumeroa tai lisäviitenumeroa. 

Jos olet valinnut hakuehdoksi ”MRN tai muu ilmoituksen viite”, ilmoita MRN-viitenumero seuraavassa kentässä.

Jos ilmoitus on annettu Tulliselvityspalvelussa, sinun ei tarvitse valita asiointitapaa, vaan saat hakutulokset näkyviin painikkeesta ”Hae”. Jos haet ilmoitusta, joka on annettu sanomalla tai Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa, valitse alasvetovalikosta asiointitavaksi ”Muut asiointikanavat”. Huomioi, että voit hakea vain sellaisia passitusilmoituksia, jotka on annettu Tulliselvityspalvelussa.

Hakutulokset

Hakutuloksena näytetään kaikki ne ilmoitukset, jotka sisältävät hakuehtona annetun arvon. Jos annat ilmoituksen viitenumeroksi esimerkiksi vain viitteen alun ja hakutuloksia on useampia, ne esitetään listana. Samoin, jos valitset hakuehdoksi lisäilmoitustyypin ja hakutuloksia on useampia, ne esitetään listana. Voit lajitella ja suodattaa tuloksia.

Voit lisätä ja muokata hakuehtoja ja päivittää hakutulokset painamalla uudestaan ”Hae”-painiketta.

Haku muilla hakuehdoilla

MRN-viitenumeron tai muun viitenumeron lisäksi muina hakuehtoina voi käyttää ilmoituksen jättöaikaa, tunnistautuneen toimijan roolia ilmoituksilla, ilmoitusta, lisäilmoitustyyppiä, muun ilmoitetun toimijan tunnusta, varastotunnistetta, kuljetusasiakirjan viitettä, kuljetusvälineen tunnusta tai kontin tunnusta.

Haku usealla hakuehdolla

Jos haluat rajata hakutulosten määrää, voit käyttää useita hakuehtoja samanaikaisesti. Saat näkyviin lisää hakuehtoja, kun painat ”+ Lisää hakuehto” -painiketta. Sen jälkeen voit valita hakuehdon alasvetovalikosta ja syöttää tai valita hakuarvon. Huomioi, että jos valitset hakuehdoksi ”MRN tai muu ilmoituksen viite”, et voi lisätä muita hakuehtoja.

Haku tunnistautuneen toimijan roolin perusteella 

Jos valitset hakuehdoksi ”Tunnistautuneen toimijan rooli ilmoituksella”, voit suodattaa hakuun ilmoitukset, jotka olet antanut edustajana toisen puolesta tai ilmoittajana oman yrityksesi puolesta.

Jos hakuehdot ovat liian laajat, haun aikana voi ilmetä aikakatkaisuvirhe. Tähän vaikuttaa tietokannassa olevien ilmoitusten määrä. Jos hakutuloksia on paljon, palvelu näyttää 1 000 ensimmäistä ilmoitusta. Tällöin hakuehtoja on tarkennettava.

Haku muulla viitenumerolla kuin MRN-viitenumerolla

Jos ilmoitus on tehty Tulliselvityspalvelussa, ilmoituksen haku onnistuu MRN-viitenumeron tai muun viitteen avulla. Jos ilmoitus on tehty sanomalla tai Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa, sen voi hakea ainoastaan MRN-viitenumeron perusteella.

Jos palvelu ei löydä hakemaasi ilmoitusta Tulliselvityspalvelussa, näet ponnahdusikkunan ”Antamallasi MRN-numerolla ei löytynyt ilmoitusta Asiointipalvelusta. Haluatko hakea ilmoitusta myös muista asiointikanavista?”. Valitse ”OK”. Jos palvelu löytää hakemasi ilmoituksen, joka on annettu sanomalla tai Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa, näet ilmoituksen hakutuloslistauksessa. Palvelu voi myös ilmoittaa ”Hakutulos”-otsikon alla, että sinulla ei ole oikeutta nähdä tähän tunnisteeseen liittyvää ilmoitusta.

Tuonnin tulli-ilmoituksissa ilmoittaja itse voi pyytää ilmoituksen oikaisua.

Tämän jälkeen edustaja ei kuitenkaan voi enää käsitellä ilmoitusta.

Hakuehtojen poistaminen

Voit poistaa yksittäisen hakuehdon painikkeesta ”Poista”. Painamalla ”Tyhjennä hakuehdot” -painiketta kaikki valitut hakuehdot poistuvat ja voit aloittaa haun alusta.

Ponnahdusikkuna varmistaa, että haluat poistaa kaikki hakuehdot. Jos haluat poistaa kaikki ehdot, valitse ”OK”.

Toisessa asiointikanavassa annetun ilmoituksen selailu ja asiointikanavan vaihto

Vaikka ilmoitus olisi lähetetty Tullille sanomalla tai Henkilöasiakkaan tuontitullauspalvelussa, sitä voi selata Tulliselvityspalvelussa. Voit myös vaihtaa tällaisen ilmoituksen asiointikanavaa, jolloin ilmoituksen käsittely jatkuu Tulliselvityspalvelussa. Tämän jälkeen myös tiedonannot ilmoituksesta ohjautuvat jatkossa Tulliselvityspalveluun.

Huomioi, että asiointikanavan vaihto ei onnistu passitusilmoituksien kohdalla.

Hae ilmoitus MRN-viitenumeron perusteella. Ilmoita ”MRN tai ilmoituksen muu viite” -kohdassa ilmoituksen MRN-viitenumero ja siirry seuraavaan kenttään, jolloin ”Hae”-painike aktivoituu. Painamalla ”Hae”-painiketta saat palvelusta viestin ”Antamallasi MRN-numerolla ei löytynyt ilmoitusta Tulliselvityspalvelusta. Haluatko hakea ilmoitusta myös muista asiointikanavista?”. Valitse ”OK”, jos haluat nähdä ilmoitukset, jotka on annettu muualla kuin Tulliselvityspalvelussa.

Kun olet valinnut hakutuloksista haluamasi ilmoituksen, palvelu avaa ilmoitustiedot selattavaksi. Voit selata sen tietoja ilman, että vaihdat asiointikanavaa. Voit esimerkiksi katsoa ja tulostaa tullaus- ja luovutuspäätöksiä.

Jos haluat vaihtaa ilmoituksen asiointikanavaa, valitse ilmoituksen ”Yhteenveto ja lähettäminen” -näytöllä painike ”Vaihda asiointitapa”. Painikkeen valitsemisen jälkeen palvelu varmistaa sinulta vielä, että haluat vaihtaa asiointitavan. Jos haluat vaihtaa asiointitapaa, valitse ”OK”. Huomioi, että ilmoituksen asiointikanavaa on mahdollista vaihtaa vain yhden kerran sanoma-asioinnista nettiasiointiin. Kun olet vaihtanut ilmoituksen asiointikanavan nettiasioinniksi, et voi palauttaa käsittelemääsi ilmoitusta sanoma-asioinniksi.

Viesti asiointikanavan vahtamisesta ”Tämä ilmoitus on annettu käyttäen Tulliselvityspalvelun sijaan muuta asiointitapaa. Vain alkuperäisen ilmoituksen lähettäjä voi muuttaa asiointitapaa ennen luovutusta. Luovutuksen jälkeen asiointitavan muuttaminen on sallittu ilmoittajalle ja mahdolliselle edustajalle”.
 
Alkuperäinen ilmoituksen lähettäjä voi muuttaa asiointikanavan ennen luovutusta (kun ilmoitus on tilassa ”Hyväksytty ja rekisteröity”). Ilmoittaja ja mahdollinen edustaja voivat muuttaa asiointikanavan myös luovutuksen jälkeen (kun ilmoitus tilassa on ”Luovutettu”).

Jos vaihdat asiointikanavaa sen jälkeen, kun Tulli on lähettänyt kuulemispyynnön, sinun on vastattava kuulemispyyntöön ”Viestit”-näytön yhteydenottopyynnöllä.

Jos asiointikanavaa ei voi vaihtaa, vaihtopainike näkyy harmaana.